yükleniyor 0

Inbound Marketing Nedir ?

İlk örneklerini 2006 yılında görmeye başladığımız içerik reklamcılığı, günümüzde hedef kitlesi ile organik bir bağ kurmak isteyen tüm şirket ve markaların, vazgeçilmez pazarlama taktiklerinden biri oldu. Karbosan 360º’de  içerik reklamcılığı (Inbound Marketing) ve şirketler için içerik üretmenin faydalarını sizler için inceledik?

Dijital pazarlama uzmanları tarafından sürekli kullanılan o ünlü cümleyi mutlaka duymuşsunuzdur. “İçerik Kraldır.” İçerik üretmenin önemi ve  Inbound Marketing olarak bilinen içerik reklamcılığını anlatmaya başlamadan önce, Outbound Marketing kavramı hakkında birkaç örnek ve istatistik paylaşmak, konuyu açıklamak adına daha faydalı olacaktır.

Kitle iletişimi ve reklamcılık konuları üzerine küresel çapta pazar ölçümlemesi yapan şirketlerin, 2011’de yayınladığı verilere göre, insanların %85’i televizyon reklamları başladığında kanal değiştiriyor, %43’ü gelen bir e-postayı hiç açmadan siliyor ve %92’si daha önce kaydolduğu site ve bloglarda bulunan üyeliklerini iptal ediyor. Artık kitleler tek yönlü veriye dayanan ve etkileşime geçemedikleri mecralara ilgi duymuyorlar. 

Outbound Marketing yöntemlerini izah etmek için kullanılabilecek en iyi tanım belkide bu. “Etkileşime geçemiyor olmak.” Televizyon, radyo, internet ya da herhangi bir mecrada yapılan ve kitlenin etkileşime geçemediği, sadece ürün satışı ve kampanyalara odaklanmış, tek taraflı pazarlama faaliyetleri Outbound Marketing olarak adlandırılıyor. 

Tüketiciler, o an için ihtiyaç duymadıkları ürünleri görmekten, ekranda zamansız beliren indirim kampanyaları ile boğuşmaktan ve SEO reklamcılığının bitmeyen tacizlerine karşı koymaktan yoruldular. İlgilenmiyorlar. Bu durumda, şirketler hedef kitlesi ile nasıl buluşacak ya da kitlenin ilgisini kendi üzerine nasıl odaklayacak? İşte bu sorunun cevabı, Inbound Marketing stratejilerinde saklı.

Inbound Marketing, hedef kitlenizin ilgi alanları dahilinde, ancak ürün ve hizmetleriniz dışında içerik dizileri üretmek, SEO, SM ve DL ile kitlenizi, sunduğunuz ürün ve hizmetlere yönlendirmek için kullanılan bir tekniktir. 

Müşteri deneyimini geliştirmeyi amaçlayan bu pazarlama tekniği, marka, ürün, hizmet üçlüsünü diğer tüm faydalar ile harmanlayarak kitle üzerinde güven algısı oluşturmak üzerine kurgulanmıştır.

Inbound Marketing diye bir şey varmış, çok ta etkiliymiş, hadi içerik üretelim ile başlayan pazarlama aktivitelerinin bizi sonuca götürmeyeceği bir gerçektir. Zira bilginin bol, dikkatin az olduğu dijital dünyada, bilgi yaratma hızı her geçen gün artıyor. IBM’e göre, internette her gün 2.5 kentilyon bayt veri oluşuyor. Dünyadaki verilerin %90’ı sadece son iki yılda oluşturuldu. Bu durumda öncelikli hedefimiz, kitlemizi tanımak ve ilgi alanları hakkında bilgi sahibi olmaktır. 

Inbound Marketing, temelde 4 farklı aşamadan oluşur. Özetlersek; oluşturulan içerikler ile mevcut ve potansiyel müşterilerin dikkatinin çekilmesi, dikkati çekilen müşteri adayının dijital pazarlama diliyle “lead” olarak dönüştürülmesi, müşteri ilgisinin devam ettirilmesi ve oluşan kaynağın doğru taktikler ile kıymetlendirilmesi.

1. Aşama: Müşterilerinin Dikkatini Çek!
Bu aşama, hedef kitlemizi çeşitli mecralarda yayınlanmak için ürettiğimiz içerikler ile web sitemize çekme süreci olarak tanımlanabilir. Ancak, gelen kitlenin sizin için doğru kitle olması gerekir. Sitenize herkesi çekmek rakamsal olarak iyi bir şey olsa da, kitle ”lead”e dönüşmediği sürece bir anlam ifade etmeyecektir.

2. Aşama: Müşterilerini Tanı!
Sitemize gelen kitlenin, kişisel bilgilerini toplayarak, müşteri bankası oluşturmaya yönelik çalışmalar yapın. Talep ettiğiniz data karşılığında kitleye mutlaka bir değer sağlayın. Örneğin, indirim ya da promosyon teklifleri sunabilirsiniz. Dikkat çekici materyaller size daha fazla kişisel veri olarak geri dönecektir.

3. Aşama: İlgiyi Koru!
Kitle ilgisini bireysel bazda korumak ve sürdürülebilir kılmak tüm pazarlama tekniklerinde en zorlu aşamadır. Kitleniz üzerinde ilgi devamlılığı sağlayamadığınız tüm çalışmalar stratejinizi negatif yönde etkiler. İlgi ölçümlemesi yapabilecek araçlar kurgulayın.

Potansiyel müşterileri raporları: Kişisel bilgilerini topladığınız kitle içerisinde, kimlerin satış ekibinizle iletişime geçmeye hazır olduğunu anlayabilmek için satış sunumları kullanabilirsiniz.
Pazarlama otomasyonları: Veri bankasına yeni eklenen müşterilere, hoşgeldin mesajları, müşteri kategorisine göre kurgulanmış içerikler ve hatırlatma mesajları gönderin.
E Posta mesajları: Veri bankanızda bulunan müşteriler ile iletişim sağlayın, değerli hissettirin ve kendinizi hatırlatın. 
Kapalı döngü raporları: Denediğiniz yollardan hangilerinin kitle üzerinde etkili olduğu ve müşteri sağladığı bilgisi yorumlayabileceğiniz raporlar oluşturun.

4. Aşama: Müşterilerini Kıymetlendir!
Müşterilerin sizi unutmaması ve hatta size referans olması çok önemli. İyi kurgulanmış, kişiye özel indirimler yada referans oluşturmaya yönelik kampanyalar ile kitlenizi, size yeni müşteriler kazandırmaya teşvik edin. Sosyal medyayı aktif olarak kullanın. Müşterilerinizi sosyal medya üzerinden onore ederek aidiyet ortamı yaratın.

Yazar: Hasan Uçaker
Makroser Reklam Ajansı
Dijital Pazarlama ve Kurumsal İletişim Uzmanı

01.