yükleniyor 0

Dijital Pazarlamada Gelecek Çok Yakında Gelecek!

Etkili pazarlama stratejileri işletmelerin rakiplerinden ayrışmalarında oldukça önemli. Dijital dünya her ölçekteki firmalar için başarılı, sürdürülebilir pazarlama aktiviteleri ve yepyeni fırsatlar sunuyor.
Peki pazarlamada dijital dönüşüm nereye evriliyor?

2020 yaklaşırken SEO, sosyal medya, PPC, içerik pazarlaması ve daha fazlasını içeren dijital pazarlama ortamı çarpıcı bir değişime tanık oluyor. Pazarlama ile ilgili bilinen tüm kalıplar, etkilerini birer birer kaybederek yeni fikirlere yer açıyor. Pazarlama dijitalleşiyor, kimlik değiştiriyor.

5G teknolojisi ile başlayacak yeni zaman dilimi internet hakkında bildiğimiz bir çok şeyi değiştirecek. Bugün “aman bunuda mı yapmışlar” diyerek kullandığımız yüzlerce uygulama, binlerce çözüm doğal hayat döngülerini tamamladılar bile.

Yapay zeka, nesnelerin interneti, programlı reklamcılık, chatbots, video satış, etkileşim pazarlama, sosyal mesajlaşma ve çok daha fazlası ile yeni bir iş dünyası oluşuyor. 

Bugün aklımızı karıştıran bir çok terim bir kaç yıl içerisinde günlük hayatımızın bir parçası olacak. 5G ile çok daha hızlı dönmeye başlayacak olan sanal dünya günlük rutinimizi kolaylaştırırken iş hayatımızda bize harika fırsatlar sunacak. Örneğin, küçük işletmelerin köklü markalarla nasıl rekabet ettiğini göreceğiz. 
 
Dijital pazarlama anlam değiştirerek yerini pazarlama teknolojilerine bırakırken, pazarlama trendlerini bilmek ve eğrinin önünde olmak çok önemli. Bu makalemizde pazarlama konusunda öne çıkacak en iyi 5 trendi sizin için inceledik.

1. Kişisel Web Asistanları İçin Hazır mısınız?

Doğal dil işleme, konuşma arayüzleri, otomasyon ve makinaların öğrenme süreçlerinde kaydedilen ilerlemeler, sanal asistanların giderek daha zeki ve kullanışlı olmalarını sağlıyor. 

Google’da her gün yapılan 3,5 milyar aramanın neredeyse üçte biri artık sesli. Bu bize “Siri, OK Google” gibi kişisel asistan uygulamalarının bir kaç yıl içerisinde en etkili pazarlama elemanınız olacağını gösteriyor. Web sistemlerinizi akıllı asistan uygulamalarına göre şimdiden düzenlemek size önemli bir avantaj sağlayacaktır.

Geleneksel metodlar ile Google’da arama sorgunuz size yüzlerce sayfa sonuç gösterirken Siri gibi kişisel asistanınızla yaptığınız bir sorgulamada çoğu zaman bir veya birkaç sonuç verecektir. Web siteniz sesli aramalar için uyumlu değilse, bu sonuçlardan biri olmanız pek mümkün değil. Bu nedenle, SEO stratejinizi sesli arama için uyarlamanız çok önemli.

2. Chatbots  ( Sohbet Robotları )

Chatbot, internet üzerinden kullanıcılarla konuşmayı simüle etmek üzere tasarlanmış bir bilgisayar programı olarak tanımlanabilir.  
Yeni nesil pazarlama uzmanları, önümüzdeki 5 yıl içerisinde müşteriyle olan iş iletişiminin %80’inin Chatbotlar aracılığıyla gerçekleşeceğini tahmin etmekte. Grand View Research’e göre, 2018 boyunca küresel çapta Chatbot’lar ile yapılan pazarlama faaliyetlerinin payı %24 büyüme oranıyla 1,2 milyar dolara ulaştı. Ayrıca, araştırma son kullanıcıların %45’inin müşteri hizmetlerinde birincil iletişim şekli olarak Chatbot’ları kullanmayı tercih ettiğini tespit etti.

Chatbot’lar, şirketlerin düşük bütçelerle müşteri hizmetlerini iyileştirmesine ve müşteri sadakatini geliştirmesine yardımcı olmak için tasarlanmış yazılımlardır. Taleplere cevap verme açısından insanlardan daha hızlı oldukları bir gerçek. Ancak ilginç olan mizah ve kişilik özellikleri yüklenerek müşterinizin karakteri ve taleplerine özel hizmet sunmaları. Herhangi bir web sitesi, bir uygulama ve hatta bir sosyal medya platformu ile entegre edilerek pazarlama stratejilerini kurgulayabileceğiniz kişisel bilgileri toplaması size ölçeklenebilir sonuçlar sunacaktır.

Basit bir müşteri hizmetleri asistanı müşterinizi satın almaya teşvik etmenin bir yolu olabilir. Elbette, bu sistemlerde bir sonraki adım AI (Yapay Zeka) ile pazarlama olacak.

3. AI ( Yapay Zeka ) ve Öğrenebilen Programlar

Yapay zeka ve öğrenebilen programlar daha verimli bilgi analizi gerçekleştirerek kişisel ölçekte pazarlama yapmayı kolaylaştırdı.

2019’da daha fazla şirket müşteri adayı belirleme konusunda öngörü sahibi olmak için AI uygulamaları kullanıyor. Şirketler karmaşık tetikleme tabanlı kampanyalar ile müşteri ilgisini her aşamada arttırarak  kitlelerine daha fazla dinamik içerik sunuyor. Tüm bu çalışmaların sebebi pazarlamanın kişiselleşmesi. 

Hedef kitlenize yönelik farklı deneyimler yaratmak için bir pazarlamacının bireysel yeteneklerine ve çabasına güvenmek yerine, AI ve öğrenebilen programlar size ölçeklenebilir yöntemler sağlıyor.

4. Video hala ağacın tepesinde olacak

Hedef kitlenizi oluşturan tüm bireylerin ortalama ilgi süresi muhtemelen diğer tüm tüketicilerde olduğu gibi kısıtlıdır. Bu sebeple pazarlama stratejilerinde en başarılı yöntem hala video iletişimi. Zira videolar tüketicilerinizi ürün ve hizmetlerinize doğrudan bağlar. Örneğin, e-postanıza bir video linki eklemek tıklama oranını %300 gibi şaşırtıcı bir oranda arttırır. Web sitenizin açılış sayfasına bir video eklemek bireysel geri dönüş miktarını %80 oranında yükseltir.

Potansiyel müşterilerinizin dikkatini çekmek istiyorsanız büyük olasılıkla onları sosyal medyada bulacaksınız. Facebook Live gibi platformlar, şirketlere hedef pazarlarda olma fırsatı veriyorken özgün video yayınları uzun bir süre daha trend olarak kalacak. 

Kullanıcının katılımını teşvik eden etkileşimli videolar üreten şirketler pazarlama savaşının kazananları olmaya devam edecek.

5. Sanal Gerçeklik (VR), Artırılmış Gerçeklik (AR)

Geleceğin önemli pazarlama materyallerinden biri de sanal gerçeklik. Teknoloji henüz gündelik hayatımıza girmemiş olsada 5G ve mobil cihazlardaki gelişmeler bir kaç yıl içinde sanal gerçeklik ile pazarlama faaliyetlerini herkes için olası kılacak. Müşterinize ürünlerinizi reel haliyle sunmak ve dijital ortamda market deneyimi yaşatmak için en kolay yol sanal gerçeklik olacaktır. 

IKEA, Nivea, Starbucks ve Volkswagen gibi küresel markalar 2014 yılından bu yana sanal gerçekliğin gücünü müşterilerine daha visseral bir deneyim sunmak için kullanıyor.

Henüz sanal gerçeklik (VR) deneyimi olmayanlar için: HMD (başa takılan ekran) veya akıllı telefon (mobil VR) gibi cihazlar tarafından oynatılabilen içerik için kullanılan genel terimdir. 360 derecelik kameralarla kaydedilen lineer bir film veya oyunlarda kullanılanlar gibi, kullanıcının kendini kaptırmasını sağlayan etkileşimli bir 3D simülasyonları örnek olarak gösterilebilir. Bugün YouTube’da “sanal gerçeklik” kullanılan çok sayıda içeriğe kolayca ulaşıyorken 360 derece kayıtlar, akıllı telefonlar ve masaüstü bilgisayarlarda kullanıcının sanal dünyayı yalnızca fareyi hareket ettirerek keşfetmesini sağlıyor.

Yazar: Hasan Uçaker
Makroser Reklam Ajansı
Dijital Pazarlama ve Kurumsal İletişim Uzmanı

01.