yükleniyor 0

Başarılı bir sosyal medya stratejisi için küçük ipuçları

İşletmeniz için pazarlama planlaması oluştururken, sosyal medyanın, tüm plan çerçevesinde olması gereken ufak bir parça olduğunu düşünebilirsiniz. Hatta sosyal mecralara verilmeyen önemi anlatan şu cümleleri bir çok kez duymuşsunuzdur. “Bizim şirketin Instagram hesabı ile oğlan ilgileniyor.” yada “Muhasebeye yeni bir kız aldık, Facebook’ta her gün paylaşım yapıyor.” 

Ancak günümüzde sosyal medya yönetimi, markaların kullanıcı ihtiyaçlarını tam olarak anlamlandırdığı, benzersiz bir beceri ve özgün bir strateji gerektiriyor. 

Ürününüz ne olursa olsun, mevcut ve gelecekte edineceğiniz yeni müşteriler sizi sosyal medyada bekliyor.

Her işletme için, dijital mecralar işletmenin doğası gereği farklı anlam taşır. Dijital pazarda, rakiplerinin önüne geçmek isteyen marka ve işletmelerin en önemli silahlarından biri de sosyal medyadır.

Peki doğru bir sosyal medya stratejisi nasıl kurgulanmalıdır?

Hedef kitlenizi, sizinle sosyalleşmeye motive edecek başarılı bir sosyal medya stratejisi için, gerçekleştirmeye çalıştığınız birincil hedefi belirleyin. Sonra ikincil hedeflerinize karar verin. Böylece stratejinin temelini oluşturabilirsiniz. Sosyal medya stratejileri oluşturmak puzzle yapmak ile aynı mantık düzeninde işler. Her soru puzzle’ın eksik bir parçasını tamamlar.

1 - Sosyal mecralarda bulunmamın amacı ne?

Bir çok işletme, iyi planlanmamış, hedefleri net olarak belirlenmemiş, kitle talepleri incelenmemiş sosyal varlıklar yaratarak zaman ve diğer değerli kaynaklarını boşa harcar. Amaçsızca oluşturdukları mecraları ya analiz edemezler yada analizleri anlamlandıramazlar. Yapılması gereken ilk şey, sosyal ağlarda bulunma amacınıza karar verin.

Örneğin, marka bilinirliği, doğrudan satış, imaj değişimi veya imaj yaratımı bu amaçlardan biri olabilir. Ancak hepsi bir arada asla olamaz. Mecraya yüklediğiniz görev kitleniz tarafından iyi anlaşılmalı. Sizi takip edenler, neden takip ettiğini bilmeli.

Medya kanallarına sahip olmanız kadar, kanaldan gelen bilgileri analiz edebilmeniz de önemlidir. Pazar tecrübeniz, belirlediğiniz pazarlama hedefleri ve sahip olduğunuz pazar bilgilerini irdeliyerek hangi metrikler ile doğru analiz yapabileceğinizi sorgulayın.Örneğin, hedefiniz marka bilinirliğini artırmak ise, Post Reach sizin için verimli bir istatistiktir. Size içeriğinizin sosyal kanallara ne kadar yayıldığını gösterecektir. Eğer hedefiniz daha fazla satış yapmaksa tıklama sayısını dikkate almanız gerekir. Tıklama sayıları kampanyanıza olan genel ilgi oranını belirler. Takipçilerin sayısı gibi makyajlanmış parametrelere asla aldanmayın.

2 - Müşterilerim nerede?

Şirketler tarafından yapılan ortak hatalardan bir diğeri mecraların üye sayılarına aldanarak tüm kullanıcıları aynı kategoride incelemektir. Başarı için birinci kural kitlenizin kullandığı mecraları bilmek ve bu kanallarda aktif olmaktır. Geneli kapsayan istatistiklerin sizi yanlış yönlendirmesine izin vermeyin. 

“Facebook  2018 yılında 2.27 milyar aktif kullanıcıya ulaştı.” 

Elimizdeki bu bilgiye göre Facebook tek başına bizim için yeterli bir mecra olmalı. Ancak durum pek böyle değil. Ürün genç kitleye hitap ediyorsa Snapchat veya Instagram hedef kitlenizle buluşacağınız gerçek mecralarınızdır ve Facebook sizin için yeterli olmayacaktır. Bununla birlikte, işletmeniz 25 ila 34 yaşları arasındaki insanları hedefliyorsa, bu gurup Facebook kullanıcılarının %29,7’sini oluşturur.  

25 ila 34 yaşları  satış için en yaygın yaş demografisidir. 

Hedef pazarınızın demografisini ve psikografisini ne kadar iyi anlarsanız, sosyal medyada onlara daha kolay ulaşırsınız.

3 - Rakiplerim neler yapıyor?

Rakiplerinizin sosyal medya ve dijital mecra üretimi ile ilgili çalışmalarını inceleyin! 

Odak noktaları nedir?  / Kimi hedef alıyorlar?  / Hangi anahtar terimleri yoğun olarak kullanıyorlar? 

Tüm bu sorular rakiplerinizi analiz etmenizi ve potansiyel müşterilerin sizden neler beklediğini daha iyi anlamanızı sağlayacaktır. Rakiplerinizi izlemek ve başarılı fikirleri keşfetmek için Buzzsumo gibi bir uygulama kullanabilirsiniz. Bu tip uygulamalar, hangi içeriklerin hangi sosyal ağda daha başarılı olduğunu anlamanıza olanak sağlayacaktır.

4 - Sosyal ağ gerçek bir pazar yeri midir?

İşletmelerin sosyal medyada yaptığı en büyük hatalardan biri, mecralarını promosyonlar ile doldurmaktır. Unutmayın! Sosyal mecralarda vakit geçiren kitlenizin birincil hedefi, sosyalleşmektir. Instagram, Facebook ve diğer sosyal mecralar varoluş sebeplerinden dolayı, sizin için bir pazar yeri olma niyetinde değiller. Bu nedenle, paylaştığınız içeriği dengeleyerek, bilgilendirici ve eğlenceli öğeler ile harmanlayın. Promosyon ve ürün tanıtımları ile kitlenizi boğmayın. Özgün içeriklerinizi, özgün paylaşım modelleri ile destekleyin. Sosyal mecralarda fotoğraf ve video içerikleri, diğer içerik türlerine göre ortalama 40 kat daha fazla ilgi görür. Instagram kullanan markalar,  video ve fotoğraf paylaşımları için takipçi başına % 4.21 oranında bir katılım oranı bildirmiştir. Bu Facebook’tan 58 kat, Twitter’dan 120 kat daha yüksektir.

Zamanlama ne kadar önemli?

Zamanlama küçük bir ayrıntı gibi gözükse de oldukça önem taşır. Neredeyse tüm sosyal mecralar kullanıcılara ulaşan paylaşımları filtrelemek için bir çeşit algoritma kullanıyor. Hedef kitlenizin çevrimiçi olduğu zaman dilimlerini bilmeniz çok önemli. Aksi takdirde kitleniz ile paylaşımlarınızın buluşması pek olası değil.

Yazar: Hasan Uçaker
Makroser Reklam Ajansı
Dijital Pazarlama ve Kurumsal İletişim Uzmanı

01.